PIEŚNI NEAPOLITAŃSKIE
Kolejką na Wezuwiusz

Neapol i jego okolice najczęściej kojarzą się ze słońcem, morzem, pięknem natury zwłaszcza wiosną a przede wszystkim z gorącą miłością. Wszystko to zawierają w sobie pieśni neapolitańskie, wciąż zachwycające swoją melodią i poetyckością tekstów. Koncert Kolejką na Wezuwiusz to zaproszenie do udania się w muzyczną podróż w te słoneczne strony.

śpiew: Krzysztof Adach
gitara: Jakub Niedoborek
mandolina: Piotr Czyżowski
prowadzenie: Iwona Adach

DDK LSM 20 kwietnia 2023 18:30

W programie koncertu:
Santa Lucia, Maria Mari, Tarantella napulitana, Te voglio bene assaje, I’te vurria vasa, Feste Lariane, O sole mio, Torna a Surriento, ‘O surdato n’nammurato, Funiculi funicula

Krzysztof Adach
Z wykształcenia historyk, absolwent Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, wieloletni nauczyciel, absolwent Wydziału Wokalnego I Prywatnej Szkoły Muzycznej I i II stopnia im. Artura Rubinsteina w Lublinie w klasie śpiewu solowego, podyplomowych studiów w zakresie emisji głosu dla nauczycieli na Wydziale Artystycznym Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie. W latach 2004 – 2008 prowadził zajęcia z zasad emisji głosu ze studentami UMCS. Pod koniec lat dziewięćdziesiątych związany był z Teatrem Muzycznym w Lublinie. Od 24 lat śpiewa w Męskim Zespole Wokalnym Kairos. Dwukrotnie uczestniczył w warsztatach wokalnych pod kierunkiem Marka Ravskiego, czego zwieńczeniem był wspólny występ podczas finału V Festiwalu Muzyki i Tradycji Klezmerskiej w Kazimierzu Dolnym w 2008 roku. Występuje również w recitalach solowych. W Domu Kultury LSM zaśpiewał dotychczas dwa recitale: Z pieśnią dookoła świata w 2013 roku i Płyń, płyń Jordanie w 2015 roku. Obecnie pracuje w Bibliotece Głównej UMCS. Od prawie dwóch lat jest członkiem dwóch lubelskich teatrów amatorskich: Amatorskiego Teatru Towarzyskiego DDK Węglin oraz Grupy Teatralnej Pracowników UMCS.

Jakub Niedoborek
Pochodzi z Lublina. W dzieciństwie pobierał lekcje gry na fortepianie. Prawdziwą pasją jego życia okazała się jednak gitara którą „odkrył” w wieku 15 lat. Muzyki „klasycznej” uczył się pod kierunkiem prof. Kazimierza Szczebla w lubelskiej Szkole Muzycznej I i II st. im. Tadeusza Szeligowskiego i prof. Aliny Gruszki w Katowickiej Akademii Muzycznej. Równolegle do edukacji klasycznej, samodzielnie poznawał tajniki muzyki flamenco. Jako jeden z pierwszych polskich gitarzystów już w latach osiemdziesiątych XX w. dawał recitale gitarowe poświęcone tej sztuce.
 Koncertuje w kraju i za granicą w Australii, Austrii, Belgii, Czechach, Francji, Hiszpanii, Holandii, Izraelu, Litwie, Niemczech, Norwegii, Słowacji, Ukrainie, USA. Występował na wielu festiwalach m.in.: Gitarowych Gdańskich Spotkaniach Gitarzystów, Lubelskich Spotkaniach, Festiwalu Młodych Laureatów Konkursów Muzycznych, Górnośląskim Festiwalu Kameralistyki, Nieustającym Festiwalu Gitarowym, Wrocławskim festiwalu Gitara + , Kłodzkim Festiwalu „Gitariada”, Warszawskim Festiwalu Gitarowym, Meisinger Music Festival w Szczecinie. Występował m.in. z orkiestrami Filharmonii Śląskiej, Lubelskiej, Świętokrzyskiej oraz Camerata Impuls, barokową orkiestrą Senza Battuta, Orkiestrą Śląskich Kameralistów i warszawską orkiestrą kameralną Impressione.
Współtworzy zespoły: Por Fiesta, ProFlamenco Trio (flamenco), Kayah & Transoriental Orchestra (world music), Kwintet Tanguillo (tango argentyńskie), Aires De Los Andes (muzyka latynoamerykańska), Fuente (muzyka orientalna), El Duende (muzyka współczesna), Dżango Bango, Shukar gila, Purano Ćon (muzyka romska), Aksak Quartet ski Akustycznie (poezja śpiewana). Współpracował (muzyka grecka), Marek Andrzejewski Akustycznie z wieloma wybitnymi muzykami, m.in.: Jadwigą Rappé, Kayah, Krzesimirem Dębskim, Atanasem Valkovem, Elwirą Śliwkiewicz-Cisak, Jorge Castañedą, Joszko Brodą, Borysem Somerschafem, Jahiarem Irani, Marią Natanson, Markiem Andrzejewskim, Markiem Ravskim. Jego dokonania artystyczne zostały utrwalone na licznych płytach CD.
 Zajmuje się także działalnością pedagogiczną. Wykłada gitarę w Instytucie Muzyki Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie, prowadzi zajęcia z flamenco w Akademii Muzycznej w Krakowie oraz naucza w lubelskich szkołach muzycznych. Prowadził kursy gry w stylu flamenco m.in. w Lublinie, Katowicach, Warszawie, Krzyżowej i Jedlinie-Zdroju. W roku 2020 Rada Wydziału Wokalno-Instrumentalnego Akademii Muzycznej w Katowicach nadała mu stopień doktora habilitowanego sztuk muzycznych w dyscyplinie artystycznej instrumentalistyka. Nagrywa dla Polskiego Radia i Telewizji.

Piotr Czyżowski
Gra na mandolinie i gitarze, współzałożyciel folkowego zespołu „Los Centauros” grającego muzykę inspirowaną folkiem z różnych stron świata. Od 2002 roku współpracuje z lubelskim poetą i bardem Ryszardem Borkowskim. Znany również ze wspólnych koncertów z wieloma innymi osobistościami lubelskiej bohemy artystycznej. Niejednokrotnie tworzył oprawę muzyczną dla prezentacji poetyckich Andrzeja Samborskiego. Obecnie znany z występów z Grzegorzem Janczakiem grającym szanty, muzykę irlandzką oraz bluegrass.

PIEŚNI NEAPOLITAŃSKIE
Kolejką na Wezuwiusz

czwartek 20 kwietnia 2023 godz. 18:30

BILET 20zł