Sardynia i Korsyka – Szmaragdowe Perły

Sardynia jest drugą, po Sycylii, największą wyspą Morza Śródziemnego. Powierzchnia wyspy wynosi 24 090 km2, a liczba ludności ponad 2 mln mieszkańców. Wyspa należy administracyjnie do Włoch, ale duża część mieszkańców używa sardyńskiego języka i chętnie widzieliby Sardynię niepodległą. Na północy wyspy są silne wpływy hiszpańskie (katalońskie), jako pozostałość po wcześniejszych podbojach przez Hiszpanów. Środek wyspy jest bardzo górzysty i dziki, bo słabo zaludniony, ale nad morzem, pomiędzy wysokimi klifami, jest wiele piaszczystych plaż w zatokach z czystą, błękitno- seledynową wodą.

W pierwszej części, którą wyświetlę w dniu 6 marca 2023 r. o godz. 17:00 pokażę miasto Castelsardo, urokliwie usytuowane na skalistym wzgórzu, nad piękną zatoką. Zobaczymy pozostałości zamku Doria, średniowieczne kościoły, oraz zrobimy spacer wąskimi uliczkami. Następnie przejedziemy do miasta Alghero, słynącego z wyrobów z korala. Po zwiedzeniu historycznego centrum w stylu gotyku katalońskiego i otoczonego warownymi murami wsiadamy na łódź i płyniemy parę kilometrów do Groty Neptuna. Jest to jedna z największych i najpiękniejszych jaskiń w basenie Morza Śródziemnego. Zobaczymy tam ogromne, wysokie komnaty, oraz potężne stalagnaty, stalaktyty i stalagmity. Wszystko pięknie podświetlone. Kolejnego dnia zwiedzimy stare miasto Bosa. Domy wybudowane wzdłuż rzeki przypominają Wenecję. Popołudnie spędzimy na plaży, odpoczywając w ciepłym, czystym morzu. Następnego dnia zwiedzimy stolicę Sardynii Cagliari. Zaczynamy od pól solankowych, gdzie zbiera się morską sól, potem punkt widokowy i wreszcie stare miasto, otoczone potężnymi murami. W czasie spaceru oglądamy katedrę w stylu toskańskim i obronną wieżę słonia.

W drugiej części, w dniu 3 kwietnia 2023 r. o godz. 17:00 przejedziemy do regionu Barbagia, w środku wyspy. Po drodze zatrzymamy się w dawnej osadzie nuragijskiej, będącej świadectwem po tajemniczej cywilizacji nuragijskiej sprzed około 4000 lat. Cywilizacja ta nie pozostawiła po sobie żadnych rysunków, ani pisma. Dalej odwiedzimy miasto Orgosolo, zwane kiedyś stolicą bandytów. Obecnie słynie z niezliczonej ilości murali, na ścianach domów. Po południu obiad w plenerze, u pasterzy, z regionalnymi daniami i napitkami. Następnego dnia jedziemy do portu i promem płyniemy na Korsykę (Francja). Zwiedzamy Bonifacio – miasto pięknie usytuowane na wysokich, wapiennych klifach. Spacerujemy wąskimi uliczkami starego miasta, a na koniec płyniemy łodzią wzdłuż wybrzeża, podziwiając dopiero wtedy, jak wysoko i blisko brzegu klifu, wybudowano domy. Wieczorem wracamy na Sardynię. W ostatnim dniu pobytu przeprawiamy się promem na wyspę Maddalena, która należy do archipelagu wysp o tej samej nazwie. Zwiedzamy urokliwe stare miasto i jedziemy groblą na sąsiednią wyspę Caprera, gdzie znajduje się narodowa świętość – dom muzeum Giuseppe Garibaldiego. Po południu zwiedzamy słynne Szmaragdowe Wybrzeże i miasteczko Porto Cervo, założone w latach sześćdziesiątych XX w. przez księcia Aga Khana i jego bogatych przyjaciół. Zobaczymy tam wspaniałe wille, imponujące jachty i ekskluzywne butiki. Następnego dnia już przejazd na lotnisko i powrót do Polski.